پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 92489
نویسنده : احمدجوان زرنق

آشنایی با کاربرد  وسایل آزمایشگاهی

لوله ی آزمایش :  لوله ای است برای نگه داری و گرم کردن محلول ها و مایعات و نباید در هنگام گرم کردن ان بیش از 3/1 ظرفیت آن را پر کرد. آن را ته گرد می سازند تا در برابر گرمای مستقیم آتش، نشکند.

 

برس لوله یا لوله شور:  نوعی برس که برای شستن وتمیز کردن دیواره ی درونی لوله ی آزمایش کاربرد دارد.برای  شستن لوله آزمایش، برس را درون لوله آزمایش قرار می دهند و می چر خانند.

 

جا لوله ی آزمایش:  وسیله ای چوبی،پلاستیکی یا فلزی که برای نگهداری لوله آزمایش کاربرد دارد.

 

 

لوله گیر : وسیله ای فلزی یا چوبی که برای نگهداری لوله آزمایش به هنگام گرم کردن (لوله گیر فلزی)و گرفتن آن (لوله گیر چوبی) به کار می رود.

 

 
 
 
 
ارلن مایر: ظرفی 

مخروطی شکل است که برای گرم کردن محلول ها و مایعات و یا نگهداری آنها  وهمچنین برای همزدن مخلوط ها کاربرد دارد. (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )

 

ارلن خلاء (ارلن تخلیه)

نوعی ارلن شیشه ای از جنس شیشه پیرکس با ضخامت زیاد می باشد که دارای یک خروجی جانبی در یک سمت دهانه جهت اتصال به پمپ خلاء است.

ارلن خلاء برای فیلتراسیون و رسوب گیری همراه با قیف بوخنر به کار می رود و از ویژگی های اصلی ارلن خلاء مقاومت بدنه آن در برابر فشار بالا می باشد .


قیف : وسیله ای شیشه ای ،پلاستیکی و ... برای انتقال مایع ها از ظرفی  به ظرف دیگر همچنین در صاف کردن و ...  به کار می رود.

 

قیف جداکننده (دکانتور) :  از آن برای جدا کردن مایعاتی که مخلوط نشدنی اند همانند آب ونفت استفاده میشود.

 

قیف بوخنر

یکی از وسایل آزمایشگاهی است که برای تصفیه و خالص سازی مواد به وسیله نیروی مکش، به کار برده می‌شود. این قیف معمولاً از پرسلان «چینی» درست شده ولی نوع شیشه‌ای و پلاستیکی آن نیز موجود می‌باشد. در بالای این وسیله یک سیلندر سوراخ دار وجود دارد که آن را از قیف متمایز می‌سازد. قیف Hirsch نیز طرحی مشابه دارد ولی برای مقدار کمی از مواد به کار می‌رود. مهمترین تفاوت این که ظرف آن کوچکتر می‌باشد.

شیشه‌ی ساعت :

برای تبخیرسریع مایعات و محلول ها استفاده میگردد.

 

بوته ی چینی : وسیله ای فلزی یا چینی که برای سوزاندن و یا ذوب کردن مواد به کار می رود. آن را با انبر(یا پنس بوته) برداشته و روی سه پایه و مثلث نسوز قرار می دهند.

 

 

دسیکاتور (خشک کن): از آن برای خشک کردن مواد و یا محفوظ ماندن از خطر جذب گازها استفاده میشود.

 

 

 کپسول چینی : از آن برای تبخیر سریع محلول ها و برای ذوب کردن مواد استفاده میشود.

 

  چراغ گازی(چراغ بونزن): به یاد مخترع آن بونزن (شیمیدان آلمانی )نامگذاری شده است. دارای دریچه ی هوا است که هنگامی که از آن استفاده نمی کنیم باید دریچه ی هوا را ببندیم تا آتش ، زرد رنگ و سردتر شده و دیده شود.

 

 

چراغ الکلی:  گاهی به جای چراغ گازی به کار می رود. پیش از استفاده حتما باید فتیله را تا حدی درآوریم تا بخارهای الکل بیرون رود و چراغ منفجر نشود.

 

قاشقک (اسپاتول،کاردک) : وسیله ای است چینی یا فلزی ،مانند قاشق (با دو سر )که برای برداشتن مواد جامد از ظرفی وانتقال آن به ظرف دیگر کاربرد دارد.

 

 

آبفشان (پیست): ظرف محتوی آب مقطر است که برای شستشوی رسوب و یا اضافه کردن آب مقطر به کار می رود.

 

همزن شیشه ای: میله ی شیشه ای تو پر که برای مخلوط کردن محلولها ویکنواخت کردن گرمای یک محل به کار می رود.

 

 

هاون چینی: برای له کردن و ساییدن مواد استفاده می شود. نباید دسته هاون را درون هاون بکوبیم.

 

بورت : یکی از وسایلی که برای اندازه گیری و برداشتن حجم معینی از مایعات به کار میرود. از متداول ترین انواع آن بورت شیردار است. براساس میلی لیتر درجه بندی میشود و صفر آن بالا ، 100آن در پایین قرار دارد.

 

بالن ته گرد : از این وسیله برای جوشاندن و تقطیر مایعات ، تهیه و تعیین چگالی گازها و ... استفاده میگردد. (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )

 

بالن ته صاف : بیشتر برای نگه داری مواد به کار می رود. کاربرد آن مانند ارلن است. (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )

 

بالن تقطیر(بالن با لوله ی کناری) : در اصل نوعی بالن ته گرد با لوله کناری است که کابرد آن مانند بالن ته گرد است و لوله جانبی آن برای خروج مواد گازی است.

 

 

بالن حجم سنجی ( بالن  ژوژه): از این بالن برای رقیق کردن محلولها و یا تهیه ی محلول های استاندارد استفاده میشود. برروی گردن  باریک آن خط نشانه ی حلقوی وجود دارد که گنجایش حجمی را مشخص می کنند.  با توجه به حجم آن، مشخص می گردد.

 

 

پی پت  : برای برداشتن حجم معینی از مایعات به کار میرود ، صفر آن در بالاست. دارای دو نوع است : حباب دار و ساده. برای پر کردن آن بهتر است از پووار استفاده کرد.

 

پی پت پمپ (پووار) : از پووار برای مکش استفاده می شود اما در صورتیکه موادسمی باشند قبل از  استفاده از پووار باید از سالم بودن آن اطمینانحاصل کنیم و آنرا باآب امتحان کنیم.  

 

طرز استفاده: دکمه A برای خالی کردن هوای داخل پووار است. دکمه S برای مکش مواد سمی است. دکمه E برای خالی کردن مواد مکش شده است.

 

استوانه ی مدرج : استوانه ای است که پایه دارد و بر خلاف بورت وپیپت درجه بندی آن از پایین آغاز میشود. از آن برای اندازه گیری حجم معینی از محلول ها استفاده میشود. برای تعیین حجم اجسام جامد بی شکل نیز کاربرد دارد.

 

گیلاس مدرج : از آن برای برداشتن حجم معینی از مایعات برای پر کردن بورت  و استوانه مدرج استفاده میشود.

 

قطره چکان : برای برداشتن مقدار دقیق و کمی از مایعات و محلول ها مثل شناساگرها و همچنین برای برداشتن محلول هایی که بخار های سمی  تولید میکنند و یا محلول هایی که  هنگام ریختن ممکن است بر دست یا  لباس بریزد استفاده میشود.

 

مبرد (سرد کننده) : برای سرد کردن بخار حاصل از تبخیر مایعات به کار می رود که برروی دستگاه تقطیر بسته میشود.

 

 

مثلث نسوز : مثلثی است فلزی که از سه قطعه روکش چینی نسوز ساخته شده است و  از آن برای نگه داشتن بوته چینی در هنگام گرم کردن استفاده میشود.

 

 

سوهان : از آن برای بریدن شیشه های توخالی و صاف کردن محل تیزی شیشه استفاده میشود.


 

گیره ی حلقه ای : از آن برای قرار گرفتن قیف و گاهی به جای سه پایه برای نگه داری بالن و ... استفاده میشود.

 

 

 

ظرف پتری (پلیت) : برای نگه داری محلولها و نمونه های میکروبی به کار می رود.

 

 

گیره ی کوره : به شکل قیچی است و  برای برداشتن نمونه ها و بوته ی داغ از درون کوره به کار میرود.

 

 

  میله و پایه : برای بالا نگه داشتن وسایل معمولا به همراه گیره به کار می رود.

 

گیره :

از آن برای نگه داشتن بیشتر وسایل(مانند: ارلن، بالن و ... ) بر روی میله و پایه استفاده می گردد.

 

 

گیره ی بورت : از آن برای نگه داشتن بورت ، لوله آزمایش ، دماسنج و ... استفاده میشود.

 

 سه پایه : برای قرار دادن ظرف های ته صاف (مانند: ارلن و بشر و...) به طور غیر مستقیم برروی آتش کاربرد دارد. باید روی آن توری نسوز یا مثلث نسوز قرار داد.

 

توری نسوز : برای جلوگیری از تماس مستقیم آتش با ظرفی که می خواهیم آن را گرم کنیم ( مانند بشر و . . . ) ، ظرف را روی توری نسوز می گذاریم. در وسط توری، ماده ی سفید رنگی به نام "آزبست" وجود دارد که نسوز است.

 

 

هود آزمایشگاهی : نوعی تهویه ی محفظه دار است. آزمایشهایی را که تولید گازهای سمی می کنند در آن انجام می دهند تا بخارهای سمی به وسیله ی تهویه ی آن، به هوای بیرون آزمایشگاه برود.


کوره : دستگاهی است که برای گرم کردن مواد به مدت طولانی به کار می رود.


درپوش : لاستیکی یا چوب پنبه ای است و برای بستن سر لوله ی آزمایش، ارلن مایر، بالن و ... به کار می رود.

لوله ی رابط : لوله ای شیشه ایست که با گرم کردن روی آتش می توان آن را خم کرد. برای وصل کردن ظرفها ( ارلن، بالن و ... ) به کار میرود.

 

کاغذ صافی : نوعی کاغذ به شکل دایره است که برای جداکردن مواد جامد از مخلوط ها (مثلا جداکردن نشاسته از آب) به کار می رود. برای استفاده از کاغذ صافی باید آن را در قیف قرار داد.

گیره ی مخصوص دماسنج : برای اتصال دماسنج به میله و پایه به کار میرود.

 

 

چوب پنبه سوراخ کن :

 چند میله فلزی تو خالی است که در داخل هم قرار دارند ، برای استفاده به هر قطر که لازم باشد میله را روی چوب پنبه قرار دهید و میله عمودی را با دست بچرخانید تکه های چوب پنبه داخل لوله را با دیگری جدا کنی

 

لوله کنوکسیون مایعات:

این وسیله از جنس شیشه بروسیلیکات و مقاوم در برابر شوک حرارتی می باشد و برای نمایش انتقال گرما به روش همرفت می باشد

 

بالن ژوژه (حجمی):

برای تهیه محلول با غلظت معین به کار می رود.مقدار لازم ازماده برای غلظت مورد نظر را داخل آن ریخته و سپس حلال را به تدریج افزوده وتکان می دهیم تا سطح محلول به خط نشان برسد.

 

دستگاه تقطیرساده:

برای جدا سازی مخلوط دو مایع مثل آب و الکل که نقطه جوش متفاوتی دارند استفاده می شود

 - دماسنج معمولی: درجات دماسنج ها معمولا بر حسب فارنهایت یا سانتیگراد ( سلسیوس) تنظیم شده است و در هر حالت ممکن است جیوه ای و یا الکلی باشد . میزان دقت دماسنج به درجه بندی آن بستگی دارد. به طوری که هر چه فاصله بین درجات بیشتر باشد خطای کمتری در خواندن خواهیم داشت.

 

 

دماسنج پزشکی چیست؟

دماسنج پزشکی دماسنجی است که برای تعیین درجه حرارت بدن به کار می رود.

 

ساختار دماسنج پزشکی جیوه ای چگونه است؟

 

دماسنج پزشکی جیوه ای مانند سایر دماسنج های جیوه ای است، با این تفاوت که به گونه ای ساخته می شوند، وقتی جیوه در لوله بالا رفت تا مدتی همچنان بر سر جایش باقی می ماند. سپس باید آن را به شدن تکان داد تا جیوه دگر بار به مخزن خود بازگردد.

از این رو، لوله دماسنج پزشکی در بالای مخزن جیوه، راهی بسیار بسیار باریک دارد. وقتی جیوه مخزن بر اثر افزایش گرما حجمش زیاد می شود، با فشار از این قسمت باریک لوله

 

می گذرد و بالا می رود. اما وقتی از گرمای آن کاسته می شود و حجمش کم می شود، نمی تواند از این راه باریک به مخزن بازگردد و همان جا می ماند تا آن را با تکان دادن، به مخزن بازگردانند.

پنس فلزی:

 برای برداشتن اجسامی که نباید آن ها را با دست برداشت از پنس فلزی استفاده می کنند. مانند فلزات داغ و یا جمع آوری ذرات فلز مانند سدیم و جابجا کردن وزنه های ترازو به کار می رود.

 

24- حمام آب یا بن ماری : از این اسباب برای حرارت دادن توسط آب گرم استفاده می شود.

ترازو:ترازوهایی که در آزمایشگاه استفاده می‌شوند متنوعند؛ از جمله ترازوهای یک کفه‌ای، دو کفه‌ای و ترازوهای دیجیتال

کولیس (Caliper) ابزاری است که می توان به وسیله آن قطر قطعه کار، عمق شیار، قطر داخلی استوانه ها، بوش ها و ارتفاع قطعات مختلف را با دقت های متفاوت بر حسب سیستم های اندازه گیری مختلف   اندازه گیری نمود.

 

 

دستگاه تجزیه آب:

این دستگاه قادر است آب را به گازهای هیدروژن و اکسیژن تجزیه کند

 

برق‌نما یا الکتروسکوپ

برق‌نما یا الکتروسکوپ وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان باردار بودن جسمی از نظر الکتریکی را شناسایی کرد. به کمک این دستگاه همچنین می توانیم نوع بار (منفی - مثبت)و مقدار بار را نیز مشخص کنیم.

نیروسنج:

وسیله ای برای اندازه گیری نیرو می باشد

مکعب لسلی:

وسیله ای است که به کمک آن می توان نشان داد که میزان تابش گرمایی مایعات علاوه بر دما ،به رنگ هم بستگی دارد

سه شاخه حرارتی:

وسیله است که برای مقایسه میزان رسانایی گرمایی فلزات به کار می رود

گلوله و حلقه:

برای نشان دادن انبساط و انقباض حجمی جامدات به کار می رود

ماشین بخار:

وسیله ای است که انرژی گرمایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند

انبساط طولی سه میله ای مدرج:

وسیله ای برا مقایسه انبساط طولی فلزات می باشد

افلاک نما:

برای نمایش شب و روز و کسوف و خسوف استفاده می شود

آهن ربا:

به اشیایی که میدان مغناطیسی تولید کنند، آهنرُبا گفته می‌شود.

قبله نما:

قبله‌نما دستگاهی است که جهت قبله را نشان می‌دهد. معمولاً قبله‌نما بر اساس قطب‌نما ساخته می‌شود

قطب نما:

قُطب‌نما وسیله‌ای برای تعیین جهت و جهت‌یابی. این وسیله با استفاده از میدان مغناطیسی زمین جهت قطب شمال را نشان می‌دهد که در حقیقت شمال مغناطیسی زمین است؛ که با شمال حقیقی مقداری فاصله دارد

لیوان آزمایشگاهی یا بشر: لیوان آزمایشگاهی که دارای دو نوع شیشه ای و پلاستیکی میباشد .از بشر برای برداشتن حجم معینی از مایعات و گرم کردن محلول ها ، تهیه محلول ها ، حل کردن مواد و انتقال محلول ها استفاده می گردد.بشر به اندازه های حجمی متفاوت موجود است. آن را روی سه پایه و توری نسوز قرار می دهند. برای تبخیر ،گرم کردن،صاف کردن وغیره...  کاربرد دارد. با توجه به حجم آن مشخص می شود (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )

 

میکروسکوپ:

دستگاهی است که برای دیدن اجسامی که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند بکار می‌رود.

لام :

لام یاتیغه ی شیشه ای: یک صفحه ی شیشه ای بزرگی به شکل مستطیل است. که به اندازه 26 تا 75 میلی متر (3×1 اینچ) و در حدود 1 میلی متر ضخامت دارد، که برای نگهداشتن اشیاء برای بررسی به یک میکروسکوپ استفاده می شود.

لامل:

لامل یاتیغک شیشه ای: صفحه ی شیشه ای کوچک ونازکی به شکل مربع است.لام میکروسکوپ معمولا به همراه لامل که برای قرار گیری بر روی ماده مورد آزمایش می باشد، استفاده می شود.

 

پیرابین (پریسکوپ):

پریسکوپ نوعی اسباب نوری است که برای مشاهده اجسامی که نور آنها مستقیما به چشم نمی‌رسد بکار می رود. ساده ترین نوع پریسکوپ از دو آینه تخت موازی تشکیل
شده است. که در دو سر لوله ای نسبتا بلند و قائم قرار دارند و با محور لوله زاویه ْ45
 می‌سازند. در انواع بهتر ، به جای آینه منشور استفاده می‌کنند. از پریسکوپ در زیر 
دریاییها برای دیدن کشتیهای واقع بر سطح دریا استفاده می‌شود.
 

 

 

آینهٔ کوژ یا آینهٔ محدب یا آینه واگرا(به انگلیسی: Convex mirror)

آینه‌ای کروی است که بخش بازتابنده و صیقل یافتهٔ آن رو به بیرون است و بخش درونی آن نقره اندود شده‌است.[۱] این گونه آینه‌ها نور را رو به بیرون پراکنده می‌کنند به عبارت دیگر پرتوهای تابیده به آن‌ها به صورت واگرا در فضا بازتاب می‌شود. در نتیجه نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت تا تمرکز نور ایجاد کنند. این گونه آینه‌ها همیشه یک ایجاد می‌کنند چون کانون آن‌ها (F) و مرکز آینه (مرکز کره‌ای که آینه قطاعی از آن است) (۲F) هر دو نقاط مجازی‌اند، «درون» آینه می‌افتند و قابل دسترسی نیستند. در نتیجه تصویر شکل گرفته با این آینه‌ها را نمی‌توان بر روی یک پردهٔ نمایش نشان داد. تصویر این نوع آینه حقیقی نیست، بلکه مجازی‌ست و در درون آینه دیده می‌شود.

اگر یک دسته پرتوی موازی با محور آینهٔ کوژ با آن برخورد کند، به صورت واگرا بازتاب خواهد شد.

در انگلیسی به این گونه آینه‌ها، آینهٔ چشم ماهی (به انگلیسی: fish eye mirror) یا آینهٔ رانندگی (به انگلیسی:diverging mirror) نیز می‌گویند.

کاربردها

  • آینهٔ سمت مسافران در خودروها معمولاً آینهٔ کوژ است. در برخی کشورها یک برچسب هشدار روی این آینه‌ها قرار دارد که روی آن نوشته «اجسام در آینه از آنچه به نظر می‌رسند نزدیک تراند.» این برچسب برای هشیاری راننده از تغییر فاصله‌ها در آینه است. دلیل کاربرد آینهٔ کوژ در خودرو این است که تصویر آینهٔ کوژ کوچک تر از اندازهٔ واقعی است، در نتیجه پهنای بیشتری از فضای بیرون در آینه جا می‌شود و نسبت به آینه‌های تخت و کاو در این آینه‌ها محوطهٔ گسترده‌تری در بازهٔ دید آینه قرار می‌گیرد.
  • در برخی خودپردازها از آینهٔ کوژ برای امنیت فرد و اینکه بداند پشت سرش چه می‌گذرد استفاده می‌شود. برای همین کاربرد وسیلهٔ مانند این آینه‌ها ساخته شده‌است که بر روی نمایشگر رایانه‌های معمولی نصب می‌شود.
  • بر دوربین برخی از گوشی‌های همراه یک آینهٔ کوژ قرار دارد تا هنگامی که فرد می‌خواهد از خودش عکس بگیرد بتواند خود را ببیند و عکس دقیق تر باشد.

آینهٔ کاو یا آینهٔ مقعر یا آینهٔ همگرا، (به انگلیسی: concave mirror یا converging mirror)،

آینه‌ای کروی است که بخش بیرونی آن نقره‌ای شده و بخش درونی آن که فرو رفته‌است، بازتابندهٔ نور است.[۴] از این گونه آینه‌ها برای همگرا کردن نور استفاده می‌شود. آینه‌های کاو، بر خلاف آینه‌های کوژ، بسته به جایگاه جسم نسبت به آینه می‌توانند چندین تصویر متفاوت تولید کنند.

کاربردها

آینه تخت

آینه‌های معمولی که سطح آنها مسطح است، آینه تخت نامیده می‌شوند. این آینه‌ها همان آینه‌‌هایی هستند که همه ما از آنها استفاده می‌کنیم و می‌توانیم اشیا را عینا (البته با وارونی جانبی) در آنها ببینیم.

آینه تخت

 

عدسی محدب (کوژ)

 

عدسی‌هایی که نور را همگرا می‌کنند و جهت تصویر سازی حقیقی و نیز همگرا نمودن پرتوهای تابشی از نقاط دور مانند پرتوهای ستارگان به کار می‌روند.

 

 

عدسی مقعر (کاو)

 

این عدسی ‌ها نور را واگرا می‌کنند و جهت واگرا نمودن نورها و اصلاح برخی سیستم‌ها که نیاز به واگرایی نور را دارد از جمله چشم به کار می‌روند.

 

عدسی‌های مرکب

 

1.  عدسی کوژ - تخت:

عدسی که یک طرف آن کوژ و یک طرف آن تخت می‌باشد.

 

2.  عدسی دو کوژ:

عدسی که هر دو طرف آن کوژ است.

 

3.  عدسی هلالی (محدب) :

عدسی که یک طرف آن کوژ و طرف دیگرش کاو می‌باشد.

 

4. عدسی تخت - کاو:

عدسی که یک طرف آن کاو و طرف دیگرش تخت است.

 

5. عدسی دو کاو:

عدسی که هر دو طرف آن کاو می‌باشد.

 

6. عدسی هلالی (مقعر) :

عدسی که یک طرف آن کوژ و طرف دیگرش کاو است

دیاپازون

وسیله‌ای فلزیست دارای دو شاخه که انتهای آنها به یک پایهٔ مشترک وصل شده است. با وارد شدن ضربه به یکی‌ از شاخه‌ها هوای داخل آن متراکم میشود و از آنجا که ته دیاپازون بسته است،این پدیده باعث به وجود آمدن امواج ساکن میشود که صدای آن قابل شنیدن است. بسامد هر دیاپازون ثابت است و به پدیده تشدید مربوط است. دیاپازون کاربردهای مختلفی‌ از جمله کنترل کردن نت‌های موسیقی، کنترل مدارهای الکترونیکی‌ و تعیین کردن اجزای زمان دارد.

منبع تغذیه

یکی از لوازم ضروری برای استفاده در آزمایشگاه الکترونیک صنعتی و راه‎اندازی مدار الکترونیک، منبع تغذیه آزمایشگاهی می‎باشد. از این ابزار برای تأمین انرژی الکتریکی استفاده می‎شود. برای انتخاب این وسیله باید به ویژگی‎ها‎یی از قبیل ولتاژ خروجی، حداکثر جریان خروجی، شکل موج خروجی و در عین حال پایداری مشخصات خروجی دقت کرد.
اگرچه مجموعه‌ی وسیعی از لوازم و ادوات الکترونیکی از جمله باتری‎ها‎ی سربی ـ اسیدی، نیکل، هیدرید فلز وجود دارند که می‎توانند انرژی الکتریکی را ایجاد نمایند، اما منبع تغذیه آزمایشگاهی علاوه بر این ویژگی قابلیت تثبیت انرژی بدست آمده را نیز دارا می باشد.

باتری خورشیدی

وسیله ای است که انرژی نورانی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند

ولت سنج:

ولت‌سنج یا ولت‌متر دستگاهی است که برای اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل الکتریکی در دو سر یک مدار الکتریکی بکار می‌رود.

آمپر سنج:

آمپرسنج یا آمیتر (Ammeter)، دستگاهی است که برای اندازه گیری جریان عبوری از یک مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اُهم متر:

اهم‌سنج یا اهم‌متر دستگاهی است که برای اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی بکار می‌رود. در دو نوع آنالوگ (عقربه‌ای) و دیجیتال موجود می‌باشد.

ظروف مرتبطه

ظروف مرتبطه (آوندهای پیوسته) به ظروفی گفته می‌شود که از بخش زیرین به توسط مجرایی به یکدیگر متصل باشند به گونه‌ای که چون در یکی مایعی بریزند به دیگر ظروف درآید و با وجود اختلاف شکل آنان، مایع در همگی به یک سطح قرار گیرد.

قانون ظروف مرتبطه می‌گوید: دو ظرف مجزای حاوی مایعات، تا زمانی که از هم جدا و بی ارتباط باشند، می‌توانند در دو ارتفاع مختلف قرار گیرند؛ اما، به محض آنکه این دو ظرف را با لوله‌ای بهم وصل کنیم، محتوای ظرفی که در ارتفاع بالاتر قرار دارد شروع به حرکت به سوی ظرف پائین تر کرده و سطح مایع موجود در ظرف کم ارتفاع تر را بالا می‌برد، و این جریان آنقدر ادامه می‌یابد تا مایعات داخل هر دو ظرف هم‌سطح شوند.


رئوستا:

به مقاومت متغیّر رئوستا نیز می گویند رئوستا از یک سیم بلند با مقاومت زیاد (از جنس تنگستن) که حول استوانه ای پیچیده شده، ساخته می شود. یک کلید لغزنده روی این استوانه وجود دارد. با قرار دادن این لغزنده در محل های مختلف، طول مؤثر مقاومت قابل تنظیم است و در نتیجه شدت جریان عبوری از مدار نیز کنترل می شود

کاغذPH

PH از لغت فرانسوی HYDROGENE و POWER گرفته شده ، به معنی قدرت یونی هیدروژن می باشد که قابلیت تغییر رنگ در برخورد با محیط های اسیدی و بازی دارد

مدل مولکولی:

برای آموزش مفهوم عنصر٬ ترکیب و مخلوط٬ کاربرد دارد.

 





:: برچسب‌ها: آشنایی باکاربردوسایل آزمایشگاهی , لوله آزمایشگاهی , درپوش , بورت , گیره , هاون چینی , بوخنر , قطره چکان , استوانه مدرج , ارلن مایر , دستگاه تقطیر , مبرد , کپسول چینی , خشک کن , چراغ گازی , چراغ الکلی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
دانلود مقاله علمی در تاریخ : 1396/6/29/3 - - گفته است :


سلام.خوبید؟؟از اشناییتون خوشبختم.بزارید اول بابت وبلاگ زیباتون تشکر کنم.
راستش من نمیدونم چجوری از وبلاگ شما سر در اوردم.،ولی از فرصت استفاده کردم که مزاحمتون بشم و ازتون بخواهم که در گسترش یک سایت علمی و واقعا مفید از شما کمک بگیریم.ما یک تیم 4 نفره هستیم که یخواهیم بزرگترین سایت مقاله را راه اندازی کنیم.و واقعا به حمایت تک تک سایت ها و وبلگ ها نیاز داریم.اگر لطف کنید، و نه بخاطر من ،بلکه بخاطر رشد یک سایت علمی ،این سایت را در وبلاگ خود تبلیغ کنید و یا حداقل تبادل لینک کنیم،واقعا لطف بزرگی در حق علم پژوهان کرده اید.
برای جبران لطف شما من هم شمارا در یک سایت خوب لینک می کنم.(حتی اگر بخواهید من اول لینکتون میکنم)
اگر لطف کنید و درخواست من را قبول کنید واقعا ممنونتون میشم.
لطفا در مورد حمایتتون حتما بهم اطلاع بدید ،حتی اگر فقط یک تبادل لینک ساده باشه.
دوست دار شما مهدی ابراهیمی
09162996828

پاسخ:باسلام، آقامهدی اگه به مطالب ستون چپ سایت دقت کنید،سیستم تبادل لینک هوشمندرامشاهده می کنیدکه میتونیدمشخصات سایتتون رادرج کنید،البته برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کلیپ های آموزشی 3بعدی،تعاملی وهوشمند و آدرس www.ahmadjavan.ir درسایت خود لینک نماییدتا موقع درج مشخصاتتون سیستم تبادل لینک هوشمند،عمل کند


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: