|
|
نوشته شده در چهار شنبه 9 / 1
بازدید : 2948
نویسنده : احمدجوان زرنق
|
|
بیشترمردم یک کشورامکان رفتن به دانشگاه راپیدانمی کنندوپس ازگرفتن دیپلم یاحتی قبل ازآن جذب بازارکارمیشوند،پس انبوهی ازافرادجامعه ،درمحل کارحتی خانه ،بایدتوانایی مواجهه باتکنولوژی وزندگی فناورانه ،توانایی کارکردن واستفاده ازموادودستگاههای پیشرفته،توانایی درک وحل مسئله دردنیای پیشرفته بابکارگیری اصول وروش های علمی، توانایی وتمایل به همزیستی با افرادجامعه بعنوان یک شهروند منطقی وهوشمندوتوانایی انس گرفتن باتکنولوژی های هوش مصنوعی واستقبال ازدنیای هوشمند راداشته باشند. مهمترین هدف آموزش علوم درمدارس افزایش سوادعلمی ،روحیه علمی وکاوشگری،آفرینندگی وخلاقیت دردانش آموزان است. متاسفانه درکشورما ازیک طرف امکانات عملی مدارس ،مثل تجهیزات آزمایشگاهی ،گردش علمی و...یاوجودنداردویاخیلی کم هست وازطرف دیگر پدیده هایی مثل کنکور باعث شده که فقط به جنبه نظری وتئوری علوم تجربی پرداخته شود اماجنبه عملی ،مهارتی ونگرشی علوم تجربی تقریبا کنارگذاشته شده است واین امرباعث دو مشکل بسیاربزرگ شده،مشکل اول این هست که علوم تجربی جذابیت خودراازدست داده وتبدیل به یک سری مطالب خشک واصطلاحات پیچیده وتست های پیچ درپیچ سردرگم کننده وخسته کننده شده است وهرگونه انگیزه وعلاقه مندی راازدانش آموزان گرفته.ومشکل دوم این هست که همین امرباعث شده این اطلاعات خسته کننده بزودی ازحافظه دانش آموزان پاک شود وزمانی که دانش آموز واردجامعه میشودمانندیک انسان بیسوادبایدهمه مهارت ها ودانش لازم رااز اول دوباره یادبگیرد. دراین سایت سعی میشودباشبیه سازی 3بعدی ،تعاملی وهوشمند آزمایش ها،فعالیت هاومفاهیم علمی علوم تجربی وتبدیل آنهابه کلیپ های آموزشی به همراه توضیح کوتاه ولازم برروی هرکلیپ توسط دبیرعلوم تجربی با29 سال سابقه تدریس ،جای خالی آزمایشگاه وفعالیت های عملی ومهارتی راحتی الامکان پرکنیم و به نوبه خود سهمی هرچند کوچک درپیشبرد اهداف آموزشی علوم تجربی داشته باشیم وکمک کنیم دانش آموزان عزیزکشورمان بااصول علمی ومهارت های عملی علوم تجربی آشناشوند. مراحل تولیدهرکلیپ به این صورت هست که: ابتدایک مفهوم علمی بصورت 3بعدی وتعاملی ودرصورت نیازهوشمند،شبیه سازی میشود،سپس ازروی آن کلیپ آموزشی ساخته میشود. درهرمدل سعی میشودتاجای ممکن حیطه شناختی،مهارتی ونگرشی رعایت شود.
:: برچسبها:
اهمیت علوم تجربی ,
یکی ازدلایل پیشرفت کشورهای پیشرفته ,
مهارت عملی ,
,
|
|
|